МОДЕЛЬ
УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
„ КОШОВЕ ТОВАРИСТВО ”.
для учнів середнього шкільного віку
Роботу виконали учитель історії
Антоненко Т. Г. та заступник директора з виховної роботи Білецька Т. О.
У цьому році весь український
народ святкував 27 річницю існування
незалежної держави. Багато це чи мало ? У межах історичного розвитку – це
краплина, але для долі молодого покоління, яке народилось та виросло в умовах
незалежності – це невід’ємна частина їхнього життя. Доля нашої Батьківщини буде
залежати від цього молодого покоління, яке зараз у стінах школи формує свій
світогляд, свою громадянську позицію,
своє ставлення до історичного минулого нашого народу. Педагогічна спадщина
нашого народу має цінний досвід формування – людини, борця за народні ідеали,
господаря рідної землі, громадянина незалежної України.
Наша Заповітненська школа розтанована
у краї, який має багате історичне
минуле : були тут і скіфи, і сармати, готи і гуни, половці і --, а також наш край
– це місце зародження унікального явища – запорізького козацтва.
Вважаємо, що важливою умовою організації навчально – виховного
процесу у сучасній школі є забезпечення можливостей для саморозвитку і
самореалізації моїх вихованців.
Велику роль у розвитку особистості відіграє
класний колектив, тому дуже важливо згуртувати дітей навколо єдиної ідеї,
навчити спільним діям, взаєморозумінню та взаємоповазі.
Ще
з молодшого шкільного віку дуже важливо закласти своєрідний фундамент активної
позиції дитини, тобто виховувати уміння проявляти ініціативу в організації
життя класу. Моїм педагогічним кредо є цінування цієї ініціативності, довіра до
дітей, орієнтація в роботі на їх запити, інтереси та їх бажання.
Для здійснення цього завдання важливою
умовою було знаходження провідного напрямку становлення дитячого колективу.
Ми будуємо демократичну державу, і не,
наскільки демократичною вона стане, буде залежати від того, які риси характеру
ми виховаємо у своїх учнів.
Прикладом високої демократизації суспільства
була „ козацька республіка ” – Запорізька січ, яка існувала на території нашого
краю в XYI – XYII століття.
Тому ми, вирішили запропонувати своїм
вихованцям впровадити принципи козацької республіки в сучасне життя класу. Діти
з натхненням взялися до діла. Після тривалих пошуків прийшли до єдиної думки і
збудували модель учнівського самоврядування класного колективу.
Курінь
„Заповітненський”
|
Курінний
отаман
|
Писар
|
|
Єсаул
|
|
Обозний
|
|
Довбиш
|
|
Драгоман
|
|
Суддя
|
Козацька рада
|
Кошове товариство
|
Кошовий отаман
|
Курінь
Дніпровський
|
Курінний
отаман
|
Єсаул
|
|
Обозний
|
|
Довбиш
|
|
Драгоман
|
|
Суддя
|
|
Писар
|
Курінь
Стахановський
|
Курінний
отаман
|
Суддя
|
|
Драгоман
|
|
Довбиш
|
|
Обозний
|
|
писар
|
|
Єсаул
|
Курінь
Папанінський
|
Курінний отаман
|
Суддя
|
|
Писар
|
|
Обозний
|
|
Довбиш
|
|
Єсаул
|
|
Драгоман
|
КУРІНЬ
|
||||||
Курінний отаман
|
Суддя
|
Писар
|
Обозний
|
Довбиш
|
Єсаул
|
Драгоман
|
Входить у склад козацької Ради, виконує там певні обов’язки ; очолює
роботу свого куреня.
|
Відповідає за дисципліну та народі, відвідування школи та поведінку
козаків свого куреня, вирішує конфлікті ситуації в своєму курені.
|
Веде облік успішності у своєму курені, відповідає за оформлення
шкільних газет, класного куточку, бюлетенів та за інші за свої інформації.
|
Відповідає за заходи щодо охорони природи, збереженню шкільного
майна, проведення трудових операцій.
|
Організація змістового дозвілля, культурно – масових заходів,
спортивних змагань, турнірів тощо.
|
Піклування про ветеранів війни, інвалідів, одиноких та немічних людей.
Вивчення народних традиційних свят, допомога молодшим школярам.
|
Відповідає за навчання членів куріня , допомагає товаришам у вивчення
важкого матеріалу, організовував проведення предметних тижнів, олімпіад,
конкурсів.
|
Вищим
органом самоврядування у класі є збори всього кошового товариства. Козацької
Рада, як орган управління в класі, скликається не рідше одного разу на місяць і
вирішує поточні важливі справи класного життя.
Очолює Козацьку Раду кошовим отаманом, який
вибирається учнями всього класу відкритим голосуванням на рік. Кошовий може
бути переобраний, якщо він не відповідає своїй посаді.
До складу Козацької Ради входять курінні
отамани та представники козацької старшини по одному з кожного куріння, ініціатива яку виконують
певні обов’язки та рівні всього кошового товариства. Таким чином, всі учні класу мають певні
обов’язки і виконують їх.
На перших зборах всі обов’язки
обговорюються та затверджуються. Важність учнівського самоврядування полягає в
тому, що учні глибоко і всебічно усвідомлюють сутні своїх прав та обов’язків. У
подальшій практичній роботі права та обов’язки можуть розширюватися по мірі
нагромадження учнями досвіду організаційної роботи, з гуртування учнівського
колективу.
Враховуючи
вікові особливості своїх вихованців, цю колективну справу намагаюсь проводити в
ігровій формі, тому на початку навчального року було проведене свято
„
Посвячення в козаки ”, на якому
змагалися у силі, кмітливості та відвазі. Після змагання проводилось зачислення
до кошового товариства. На святі присутні
вчитель кошової військової підготовки, вчитель физвиховання, ветерани
великої Вітчизняної війни. Учні дають клятву козака.
Клятва козака :
Присягаю, що Вкраїну буду любити
Що віллю у неї силу
Щоб розвеселити,
Щоб козацькому роду
Не було переводу –
Присягаю на вірність
Вітчизні й народу.
Девіз кошового товариства :
Козаки – це вільні люди!
Козаки – старанні люди!
Козаки – борці за волю,
За народну щасну долю.
Збори кошового товариства закінчуються
загальною пісню, яку діти співають, взявшись за руки.
Пісня кошового товариства :
Ні, не згине Україна
В печальній юдолі :
Ми відродили землю предків
Для кращої долі
Розбудуємо, уквітчаємо
Україну
гідно.
Чим питається кохана,
Примножимо плідно...
Ні,
не згине Україна!
Відродиться мила.
Свій народ вона до щастя
Піднесе на крилах.
Чорне море білосніжне,
Єднай люд, як ріки.
Матір Божа, Україну
Збережи на віки.
Закони.
В кінці року, як підсумок роботи
всього класу, змагань між куренями, провели гру „ Курінь на курінь ” де
остаточно були визнані переможці – козаки того чи іншого куреня, які були за
всіма показниками кращими. Таким чином, учні побачили результативність колективно
справи, навчались цінувати взаємодо, а також ділові якості своїх лідерів, кожен
учень усвідомив закони бали – равенство.
На перших зборах кошового товариства були
прийняті та затверджені закони козацького ( класного ) життя , за яких повинні
дотримуватись всі члени товариства.
Закон
„ бані ” – в козацькому товаристві, як у
бані, всі рівні.
Закон
„ броду ” – зроби сам і допоможи іншому знайти брід – виконати важке діло.
Закон
„ миски ” – колективна творча справа
Закон - ні в якому разі не панікувати.
Закон
„ козацького круга ” – пісня завжди і всюди.
Протягом навчального року подана модель
учнівського самоврядування „ Кошове товариство ” була апробована у 6 класі.
Впровадження цієї моделі в життя класного колективу мало позитивні наслідки.
Сучасному підростаючому поколінню випало жити на зламі епох – періоді
становлення та розвитку незалежної України. Сьогодні, в умовах величезних змін
в соціальному, економічному і політичному житті країни виникли великі прогалини
в організації роботи з дитячим колективом.
Наприклад, раніше в піонерській організації
було все придумано за нас, все диктувалось зверху, не треба було вигадувати
щось нове. Сьогоденне потребує творчого підходу, нестандартних методів
вихованню молоді, формуванню у кожного учня почуття відповідальності за
доручену справу, вихованню в учнів якостей лідера, рис, які допоможуть
реалізувати себе як частку суспільства. Організація класного колективу за створеною моделлю самоврядування
сприяла вирішенню намічених завдань. За цей рік більшість дітей класу проявили
свої організаторські здібності, спроможність самостійно вирішувати справи життя
класного колективу. Дитячий колектив став більш згуртований, ніж у попередній
рік.
Дітей привабила ідея не традиційності
форми позаурочної діяльності – творчість, ініціатива, яку проявив практично
кожен член кошового товариства. З великим бажанням учні прийняли участь у
святах, присвячених козацтву, де виявили свої артистичні здібності,
кмітливість, взаємодопомогу, гарну фізичну підготовку.
Принцип виборності посад та чергування
доручень сприяв тому, що кожен член товариства намагався підняти свій рейтинг,
підвищити свій рівень навчань та поведінки, бути кращим, вчитися виконувати
обов’язки як керівника, так і підлеглою.
Вважаємо, що наша модель учнівського
самоврядування допоможе розв’язати, хоча б частково, завдання, які стоять перед
школою – створити належні умови для заповнення соціального часу і простору
життя дітей як у школі, так і за межами її та підготувати їх до самостійного вибору
свого шляху у житті.
Комментариев нет:
Отправить комментарий